Netop ikke TeleDanmark |
Af Tor Nørretranders
|
Thomas Lund Hansen spørger, hvordan Ameritech's overtagelse af
TeleDanmark-indflydelsen påvirker spørgsmålet om en 11 Mbps infrastruktur.
Han henviser til side 207 i "Stedet som ikke er", som han fortolker
som udtryk for, at jeg skulle mene, at det er TeleDanmark, der
skal lægge infrastrukturen ud. Jeg må have udtrykt mig dårligt. For min pointe var jo netop, at dem, der vil stritte imod en sådan infrastruktur, er dem, der allerede har investeret i den infrastruktur (kobberkabler, kabel-tv, etc.) som vil blive erstattet af den nye. Om TeleDanmark skrev jeg specielt, at selv om et selskab er statsejet (som TDk jo var indtil for et øjeblik siden), kan det fortsat anlægge en ren forretningskalkule på, "om det kan betale sig" at lægge kabler ud i provinsen. Og min pointe var så, at det kan et samfund som det danske ikke tillade sig: Hvis samfundsøkonomi og demokrati skal vitaliseres gennem en infrastruktur, så kan man ikke afskære de fjerne hjørner af landet, bare fordi der ikke er kortsigtet forretningsmæssigt grundlag for at lægge infrastrukturen ud dér. For samfundet kunne jo f.eks. spare på, at et randområde blev vitaliseret og byerne aflastet. Så den samfundsøkonomiske kalkule (og den samfundspolitiske gevinst) kan meget vel pege modsat af den forretningsmæsige kalkule. Denne modsætning kommer på sin vis til klarere udtryk nu, hvor kronjuvelerne er blevet solgt. Alle vil kunne se, at bare fordi nogle amerikanske managers vil nedlægge Anholt, er det ikke nødvendigvis en god ide. Så på den led bliver det en fordel. Men hvis beslutningerne lægges mindre klart op, end ved et forslag om at afskære Lolland, Falster, Anholt og Bornholm fra en infrastruktur, er det ikke sikkert, at samfundet opdager at regionalpolitikken bestemmes af amerikanere. Så man kan sige, at overtagelsen skærper problemerne, men også frygte, at der sniger sig en alt for ringe forståelse af det danske samfunds struktur ind i en masse små beslutninger omkring teleinfrastrukturen, som det er vanskeligt for os andre at følge med i. Det er meget vigtigt, at der er fokus på TeleDanmarks udvikling fremover.
I øvrigt rummer Helle Fredriksens indlæg fra 8. december mange
fine pointer til overvejelse i debatten om de 11 Mbps. |