11 eller 13 Mbps?

Af Tor Nørretranders
email: tor@stedetsomikkeer.dk

Morten Henckel's indlæg "Filosofi og Teknologi" redegør på meget klar måde for, at problemerne ved den foreslåede 11 Mbps infrastruktur er økonomiske, ikke tekniske. Det er derfor, at jeg i bogen peger på, at det skal ses som en infrastruktur-investering på linie med vejnet og broer, hvor samfundet (læs: staten) skaber transportgrundlaget, mens brugerne selv betaler cyklen eller lastvognen.

Pointen med, at der skal mere end 11 Mbps til, for at man kan udnytte 11 Mbps, er naturligvis rigtig, men jeg har svært ved at tro, at det skulle være så meget som 2 Mbps ekstra til adressering, fejlcheck, kodning, betaling osv. Hvis en IP-adresse fylder nogle få hundrede bit, spiller det jo ikke nogen rolle ved en så stor båndbredde. Men det er helt oplagt, at en konkret udarbejdet plan for et 11 Mbps netværk skal redegøre for en lang række praktiske forhold, som jeg ikke har forholdt mig til i bogen.

Pointen er derfor, at det alene er et spørgsmål om, hvorvidt det danske samfund har viljen til at foretage en sådan investering eller ej.