Det selvskabte paradoks

Af Tommy Flugt
email: flugt@post5.tele.dk

Det, som Jacob Læby i sit synspunkt kalder Internettets Paradoks, kan måske oversættes på følgende måde: han mener, at nettets autonomi ikke giver symbiose med en samlende enhed, et centralt samlingspunkt, hvorfor han konkluderer, at nettet ikke vil kunne bruges til noget, eller at dets brugbarhed stærkt må betvivles. På den ene side den valgfrie autonomi på den anden en manglende link til et centralt samlingspunkt.

Min kommentar hertil lyder: Her ser vi en centralistisk tankegang få abstinenser pga. nettets frie autonomi og den manglende centralisme. Derfor afviser skribenten nettet. Men jeg synes det er et selvskabt paradoks.

Tværtimod vil jeg gerne hylde nettets autonomi som frihedsbærer. Endelig kan den enkelte frisætte sig selv hvor og hvornår det passer ham/hende og oprette sin egen "kommandocentral" for sit liv, sin egen udvikling, sin egen sammenhæng frigjort fra centralistisk tankegang og autoritær symbiose, som vi ellers i dette århundrede har været vant til gennemsyrede vort liv.

Det er på en måde interessant at se som den kunstige autoritet tilsyneladende kommer til kort på nettet, hvorimod den ægte viser sig på smukkeste vis rundt omkring, uden at han/hun ødelægger oplevelsen for den autonomt søgende. Man mærker engagementet, interessen, glæden hvor den findes. Den centralisme jeg har set er blot afskrift af den skriftlige centralisme i det nuværende system og den afslører sig selv på nettet, som regel pumpet hårdt op i et pyramidesystem - og dræbende kedsommeligt fra toppen, indtil man kommer ned i de underliggende strukturer og finder nogle enkelte guldkorn, der ved en fejltagelse er sluppet igennem fra en engageret medarbejder i PyramideFirmaet A/S.

Men Internettet er unikt og spædende på et helt andet område: det lukker flere rum op end man i sin vildeste fantasi (eller måske netop der) kunne tænke sig. Hvilke besøg og oplevelser er ikke muligt på nettet? Hvilke rum åbner sig ikke med stor overraskelse op for én?

Sesam lukker sig op med to klik med musen.
Jeg har fundet billeder, sprog, oplevelser på nettet, snak, samtaler og brevveksling, som jeg ikke i den almindelige dagligdag kan se, hvordan jeg ellers skulle have haft mulighed for at opleve.

Hvis verden er, hvad vi gør og oplever den til, så vil jeg gerne anbefale den autonome brug af nettet. Der er store og udviklende oplevelser at hente. Der er berigelser. Muligheder.

Men den enkelte må naturligvis være i stand til at tage ansvar for sin egen læring og udvikling. Og leve som sin egen autoritet og udvikler.

Hver dag sit ord.
Hver dag sit billede.
Hver dag sin tur på nettet.
Hver dag sin erobring.

Med venlig hilsen
Tommy Flugt