Pay-per-view på nettet

Af Thomas Cordth Hansen
email: cordth@post8.tele.dk

Den 9. November skrev jeg et meget kort indlæg i "Ordet er frit", omkring den øgede brugerbetaling på nettet. På opfordring, vil jeg nu komme med et mere dybdegående bidrag. Min pointe i indlæget var, at den øgede brugerbetaling på nettet, på længere sigt, er til fare for den frie udveksling af information og dermed værdien af nettet.

Tor Nørretranders nævner på s. 82 i "Stedet som ikke er", at Netscapes genistreg med at gøre deres browser gratis tilgængelig, i høj grad har bidraget til den eksplosionsagtige udbredelse af internettet. Hvis nettet fortsat skal vokse, hvilket de fleste af os vel ønsker, gælder det samme princip for brugen af nettet. Så længe det er gratis at komme ind på langt de fleste home pages, er der ikke nogen grund til at udbredelsen ikke skulle fortsætte.

Faren ved at indføre et Pay-per-view princip på nettet er åbenlys. De fleste folk der f.eks. har betalingskanaler på deres TV, vil i meget høj grad benytte disse kanaler som en af hovedkilderne til information. Langt de fleste af disse kanaler har ikke nogen public service forpligtigelser, hvorfor underholdningsværdien er i højsædet. Man kan med god ret hævde, at brugerne selv har valgt deres kilde (betalingskanalen), men breden på disse kanaler kan jo ikke ligefrem siges at være specielt stor. Det jeg vil hen til er, at indførslen af betaling for brugen af home pages, vil indsnævre den mængde af kilder man benytter. Hvis nettet skal være en grobund for kreativitet, inspiration, overraskelser og fri debat, vil dette være fatalt.

På det helt korte sigt er faren ikke så stor. De fleste mennesker er i dag skeptiske overfor betaling via nettet, fordi det af mange endnu regnes for et usikkert betalingsmedium. Derfor gør det ikke nogen forskel om det koster 1 øre eller 100 kr. at komme ind på en home page. Det afgørende er nemlig om man skal opgive sit kreditkort nummer eller ej. Svaret fra udbyderne af hjemmesider er naturligvis at bibeholde gratisprincippet, men så må vi tage en masse reklamer med i købet. Dette er i og for sig også i orden, men efterhånden som push-teknologien vinder frem, er man ikke længere selv herre over hvad man modtager af information via nettet. Igen kan man hævde, at man sagtens kan sætte filtre op så man kun modtager ønsket information, men så er det netop at faren for brugerbetalingen bliver størst. På et tidspunkt vil brugerne af nettet være så trætte af at modtage tilfældigt materiale fra tilfældige udbydere, at man ganske enkelt fravælger langt det meste på forhånd. Det eneste svar på dette tiltag vil være at indføre spektakulære home pages, som man skal betale for at bruge.

Udfra ovenstående kommentarer, vil jeg meget gerne opfordre til, at man bibeholder gratisprincippet i videst muligt omfang, sådan at nettet kan få lov til at udvikle sig i sin egen retning. De bedste oplevelser får man på nettet, når man bare lader sig føre mod et ukendt mål og ser hvad de forskellige home pages bringer. Brugerbetaling på nettet må ikke fratage os vores evne til at lade os overraske.