Kontrol eller påvirkning?

Af Henrik Egedorf
email: FJERN_he@it.aarhus.dk

Forretningsfolk skal tjene penge, og politikere skal (gen-)vælges. Intet nyt under solen på dén front. Internettet (WWW) er nyt, et nyt medie, som det rigtigt er fremhævet.

Jeg vil gerne støtte Tor Nørretranders' betragtninger om "nettet" som et instrument til udvikling af de samfunds- og magtstrukturer vi kender idag. Tænk bare på hvad Gutenberg og udbredelse af bibler på tysk har betydet for vor kultur. Vi skal ikke forvente pludselige omslag i magtstrukturer, såsom at miljøgrupper pludselig begynder at vinde alle retssager mod fabrikanter, men hele samfundsudviklingen vil gå i en anden retning, end den ville være gået uden nettet.

Det afgørende nye er for mig at se ikke kun muligheden for fri informationssøgning, men også muligheden for at målrette aktuel information til meget mindre målgrupper, qua de meget lave produktions- og distributionsomkostninger, og muligheden for umiddelbar respons og interaktion.

Dette får mig ikke til straks at kræve demokratisk styring af mediet, men det er vigtigt, at der via demokratiske kanaler sikres et afbalanceret og nuanceret udbud af information og services på internet. Kommunerne, og ikke mindst bibliotekerne, har for mig at se en oplagt rolle at spille her, i en form som vi måske ikke helt kan bestemme endnu.

I den kommunale valgkamp bruges nettet aktivt af flere kommuner og partier (se fx Århus Kommunes valgsider). Dette er da en øjeblikkelig politisk anvendelse af nettet, der kan få indflydelse på magtstrukturen - forudsat det flytter nogle stemmer. En mulig videreudvikling vil være, at vælgerne fortsætter den elektroniske dialog med politikerne efter valget.