Demokratisk kontrol

Af Sune Johansson
email: sune-j@post5.tele.dk

Gustav Nordentoft skriver i et indlæg d. 12/11: hvis man vil stikke en kæp i hjulet på et fornuftigt og folkeligt IT projekt, så skal man bare holde "kapitalen" ude og indføre "demokratisk kontrol" : - / NB: Jeg siger ikke dermed, at privatisering og det frie marked, som det sædvanligvis forstås af liberalister, er løsningen.

Nu er demokrati jo så mange ting. Liberalister mener fx, at demokratiet slet ikke kan eksistere uden markedskræfterne. Jeg siger heller ikke at IBM eller Microsoft ikke må blande sig i udviklingen og påvirke den. De skal bare ikke have frit spil. Det er der jo også en lovgivning der gerne skulle sikre imod, men hvis man nu tager Microsoft, så er de et meget godt eksempel på hvad der sker hvis man bliver for afhængige af kapitalen, måske kunne man endda kalde det for monopol-kapitalen. På styresystem-området er det fuldstændig omsonst som forbruger i dag, at stille krav til hvad et styresystem skal indeholde. Hvis vi vil være kompatible med andre, så er vi tvunget til at bruge Windows (også selvom det er en fabelagtig dårlig overbygning på DOS). På netområdet kunne man forestille sig en lignende udvikling. Microsoft ved, at alle er afhængige af Windows, så derfor bygger de deres browser ind i windows og siger den er en del af styresystemet. De ændrer en lille smule ved Java-sproget, så det kun kan bruges af windowskompatible computere, bruger deres kæmpe distributionsnetværk til at putte det på alle computere, programudviklerne ser at der er flest der bruger Microsofts version af Java, og udvikler derfor kun scripts til denne. Det oprindelige Java, der var tænkt som en åben standard, er dermed ude i kulden. Det næste der så sker er, at der bliver udviklet et system, hvor man skal deklarere sin hjemmeside (marekere sin hjemmeside med browserlæselig kode, efter et givent rating-system) for at browseren overhovedet kan vise hjemmesiden. Man kunne så forestille sig, at Microsoft begyndte at censurere de sider de ikke fandt lødige og vupti så har Microsoft kontrollen med nettet.

Det kan lyde som et skræmmende fremtidsscenarie, men det er jo rent faktisk den udvikling vi ser i øjeblikket i Sun's retsag mod Microsoft for at få dem til at lade være med at kalde det de gør ved deres browser i deres styresystem, for Java. Desuden så forhandler Microsoft og Netscape i øjeblikket om sådan et censur-system som jeg har nævnt ovenfor.

Det kan godt være at demokrati er langsomt og besværligt, men det er den bedste måde at sikre frihed, lighed og solidaritet på, som jeg kender. Jeg tror på, at demokratisk kontrol og internettet godt kan gå hånd i hånd uden at udviklingen dermed standses. Hvis jeg havde en patentløsning på hvordan man gør det bedst, så ville jeg ikke sidde muret inde på det her universitet og læse tykke bøger om det, men lege ude i efterårs-solen med min lille søn i sikker forvisning om at Tor Nørretranders åbne verden lå for mine fødder. Der har altid været kedelige, træge og forstokkede politikere, og mange har følt det var som at slå i en dyne når de prøvede på at formidle et budskab til dem. Ikke desto mindre, så vil jeg holde fast i, at vi har de politikere vi fortjener.