Demokratisk kontrol" - ja, men hvordan? Her er et advarende eksempel |
Af
Gustav Nordentoft
email: gusnor@post3.tele.dk
|
/** Obs! kopi af indlæg tidlige indlagt på 'chat' */ Sune Johansson
skriver i folderen "internettet i almindelighed ":Nettet kan
bruges af alle, men for at det kan blive rigtig godt er det vigtigt
at sådan nogle som Microsoft, IBM og TeleDanmark ikke kommer
til at bestemme udviklingen.". I stedet skal der være "en eller
anden form for demokratisk kontrol". --- Ja, men hvilken? Et eksempel: En forstadskommune fik for et par år siden et tilbud om et simpelt miljøinformationssystem baseret på disketter. Kommunen skulle bare vise lidt samarbejdsvilje og investere et par hundrede kroner i disketter for at være med (der var overhovedet ikke noget kommercielt i systemet). Systemet var beregnet på at løse de dagligdags miljøinformationsproblemer: Hvad må der komme i genbrugsglas containeren, hvad gør man af juletræerne, er drikkevandet farligt, hvor finder man nogen, der har forstand på hjemmekompost, hvordan forbedrer man cykelforholdene i kommunen, osv. Men kommunepolitikerne reagerede overhovedet ikke på henvendelsen. Forleden dag løb jeg ind i nogle af politikerne, da de var ude for at fiske stemmer i det lokale butikscenter, og efter at have talt med nogle af dem, må jeg konkludere, at: 1) de stort set ikke har nogen viden om kommunens miljø-informations-problemer, og 2) de har ingen realistisk opfattelse af, hvilke informationssystemer man i praksis kan og bør anskaffe for at højne miljø-informations-niveauet. En partiforeningsformand blev ved med at tale om et system med opstilling af terminaler hos alle borgerne, - hvorpå han brugte megen energi på at afvise disse (hans helt egne) forestillinger som helt urealistiske (Han har muligvis engang læst noget om Ballerup(?)-forsøget). En anden politiker var tilsyneladende mere med på ideen, men viste sig dog mere at være med på noderne: hvorfor ikke bruge CD-ROM'er, så får man grafik og farve og den slag, foreslog hun. En borgerlist var også straks fyr og flamme, da jeg begyndte at snakkede om, at borgerne skulle have adgang til at udveksle information på disketter: de var meget opsat på, at medlemmerne i de kommunale udvalg skulle have tildelt en bærbar PC, mens spørgsmålet, om de menige borgere skulle have adgang til IT, ikke rigtigt havde deres interesse. Der skal dog nok en dag blive indført et informationssystem i kommunen. Det bliver sikker også "fuldt demokratisk", men under "betryggende kontrol" af forvaltning og kommunalbestyrelse. - Og sikkert også så kedeligt og dårligt fungerende, at ingen gider bruge det.
Jeg er næsten tilbøjelig til at mene, at hvis man vil stikke en
kæp i hjulet på et fornuftig og folkeligt IT projekt, så skal
man bare holde "kapitalen" ude og indføre "demokratisk kontrol"
: - / NB: Jeg siger ikke dermed, at privatisering og det frie
marked, som det sædvanligvis forstås af liberalister, er løsningen.
|